Rockistasyonu.com: En son nisan ayında, pandeminin başladığı ilk günlerde Instagram canlı yayınımızda laflamıştık. O günden bugüne nasılsın, bu süreci çoğunlukla nasıl değerlendirdin?
Can Uzunallı: Açıkçası benim için bazı şeyler çok değişti, bazı şeyler aynı kaldı ancak herkesin bir nebze de olsa değiştiğini düşünüyorum. Belki tahammüller, belki hedefler. Yoksa tabii ki asıl değişmesi gereken ama değişmeyen çok şey var ki pandeminin gündemdeki örtüsü biraz bile kalksa, bunları görebiliyoruz ve yaşıyoruz.
Süreç, kendimle kaldığım ve başka neler yapabilirim diye düşünüp, bir kısmını gerçekleştirdiğim şeylerle ilerledi. İlk başta “#EVDEKAL Versiyonları” ortaya çıktı. Müzik yaşantımı üç bölümde ele alıp akustik olarak yorumlamak istedim. Bunun dışında, izlediğiniz veya dinlediğiniz bazı reklamlarda sesimi duydunuz veya okuduğunuz ya da okuyacağınız kimi çizgi romanların ve mangaların redaksiyonunu / editörlüğünü / çevirisini yaptım. Tabii bunlara, kendimde eksik gördüğüm ya da uzun zamandır merak ettiğim konularda aldığım eğitimleri de eklemem gerek.
Rockistasyonu.com: Söz konusu yayınımızda, pandeminin “Sonsuz Döngü” albümüyle ilgili çalışmaları olumsuz etkilediğinden bahsetmiş, bazı planları ertelemek zorunda kaldığını belirtmiştin. Albümden ilk 3 şarkıya göre ‘Bambaşka Düşler’in uzun bir zaman sonra yayınlanmasında bu olumsuzlukların etkisi var mı?
Can Uzunallı: Aksine, ‘Bambaşka Düşler ( F32 )’ bu sürecin şarkısı. Eğer böyle bir süreç ve süreç dahilindeki yaşantımın hissettirdikleri olmasaydı, böyle bir şarkı olmayacaktı. Yani “Sonsuz Döngü”de olan bir şarkı değildi, dahil oldu. Gerek müzikal gerekse söz olarak, olabildiğince basit ve sade bir anlatımla, benim baktığım yerden gördüğüm bunlardı.
“Sonsuz Döngü” içinse, üçüncü şarkı ‘Unutulmuş Kaygılar’dan takriben bir ay sonra albümü sunma planımız vardı. Gerisini biliyorsunuz.
Rockistasyonu.com: “Bambaşka Düşler ( F32 )” şarkısına özel olarak, şarkının ne hissettirdiğini yorumlayan dinleyicilere küçük birer hediyen olmuştu. Bu fikir nasıl ortaya çıktı ve bundan sonraki şarkılarında da bu tarz sürprizleriniz olacak mı?
Can Uzunallı: Çok samimi olarak, sadece paylaşmak istedim. Beğeni ve abone kazanma çabam yoktu. Kendi hâlinde, maalesef sadece iki kişi ile sınırlı kalabilen bir paylaşımdı. Maalesef deme sebebim de, imkânlar. İmkân oldukça, neden olmasın?
Rockistasyonu.com: Son şarkı “Merhametin Çürürken” anlamak isteyene, klibiyle birlikte çok şey anlatıyor fakat senin de mutlaka bu şarkı ve kliple ilgili söylemek istediklerin vardır?
Can Uzunallı: Şarkı, propaganda ve bilerek yanlış bilgi vermek hakkında. Tabii bunlar büyük yalanlar. Ve bunların yalan olduğunu hatta sonuçlarının nasıl da onarılamaz şeylere yol açacağını bile bile söylemeye ve savunmaya devam edenlere, 3-5 bir şey kazanmak uğruna, “ama ekmeğimdeyim” deyip yayılmasını sağlayanlara gelen bir şarkı. Siyasi görüşü, inancı, cinsel yönelimi vs. hiç önemli değil. O yüzden belli bir yere yapılan göndermeden öte, kim bu zihniyete sahipse onları anlatan ve eleştiren bir şarkı. Ama tabii, videosu güncel olaylara dayalı kısa bir hatırlatma ve tazeleme.
Video konusunda söylemek istediğim şu. Kurgu aşamasında, Türkiye’de kadına yönelik şiddetten ölen kadın sayısı 163 iken şu an 189 ve bunu görmek içimi acıtıyor. Şarkı çıkalı ne kadar oldu ki? Bir şeylerin değişmesi o kadar şart ki! Herifin teki giyim kuşama laf etmekte kendine hak görebiliyor. #SanaNeLan o kadar haklı bir tepki ki. Taylan Antalyalı konusu var, iki tane tip çıkmış eleştiriyor. Moderatör olan da Taylan’ı savunuyor ama “ben çocuklarıma giydirmem” diyor. Bir şeyler değişmek zorunda ancak toplum hassasiyeti, gelenek, görenekle değişime karşı duranlar var. Bundan yıllar önce kadınların okula gitmesi bile yasakmış, seçme ve seçilme hakları yokmuş. Sürekli gerileyip, sonrasında ilerlediğimizi sanmayı bırakıp hayatı gerçek anlamda ileriye taşımak zorundayız.
Rockistasyonu.com: ”Sonsuz Döngü” albümünden şimdiye dek 5 şarkı yayınlandı. Artık albümün tamamının dinleyiciyle buluşmasına az bir süre kaldığını söyleyebilir miyiz?
Can Uzunallı: Salgından bihaber olduğumuz o son günlerde, albümün çıkışı için tarih planlamaları ve konser organizasyonları için girişimler vardı. Çünkü albümü duyurmanın en samimi yolu bence konserler, insanlarla olmak. Konserini veremeyeceğim bir albümü sunmak istemedim / istemedik. Çıksaydı en basitinden, ya fark edilmeyecek ya da hemen unutulacaktı. Gerek takipçi sayım, gerek yaptığım müziğin ve türdeşlerinin bu ülkedeki icracılarının yaşadıkları ortada. Yabancı bir grubun iki yıl sonra çıkmayı düşündüğü turnenin haberini görürken, bırak konseri, yeni çıkan şarkıyı duyurmakta zorlanıyoruz. Burada, zorlanıyoruzun imkânsıza en yakın olduğu noktadan bahsediyorum. Tek düzeliğe karşı durduklarını söyleyenlerin, aslında aynı şeyi yaptıkları bir ortam. Ne kadar çevre, o kadar iş gibi. Parayı basıp takipçi, dinlenme vs sayısı satın almak da bana göre değil. Ancak artık istediğim şey de daha fazla beklememek. 2021, bu albümün çıktığı yıl olsun istiyorum.
Rockistasyonu.com: Her ne kadar yakın zamanda kaldırılacağı düşünülse de oldukça tepki çeken “00:00 müzik kısıtlaması” hakkında düşüncelerini öğrenebilir miyiz?
Can Uzunallı: Şimdi, “sonuçta benden önce bu ülkede müzik yoktu. Sol, ülkenin fraksiyonlarla bezeli hâli. La dendiğinde sadece Ankaralılar bir şey anlardı ama onlar da farklı anlardı. Müziği ülkeye ben getirdim. Uluslararası festivallerde sahne alamıyorum çünkü kıskanıyorlar” desem ve tamamen kendi istediğim şeyleri dayatsam ne düşünürsünüz? Ne hissedersiniz? İşin şakası bir yana, her şeye çabucak alışılması, “ben zaten 23:00’e kadar müzik dinliyorum” benzeri düşünceler büyük saçmalık. Bir şeylerin değişmesini istiyorsak, mücadele etmeliyiz. Tepkiyi sadece mekânlar ve müzisyenler, kısacası bu işin paydaşları vermemeli. Bu, yaşam tarzına müdahale. Herkesin sesi çıkmalı. Belki bu değişimi biz göremeyiz ama yarınlar için, kırıntı bile olsa umudu taşımamız lazım. Ve benim o yarınlardan, o yarınlarda bayrağı taşıyacak olanlardan umudum var.
Rockistasyonu.com: YouTube kanalınızda yayınlanan “Sonsuz Döngü: Albüm Öncesi Muhabbetler 5. Bölüm: Son Sözler” videosuna baktığımızda, albümdeki bir şarkının, albümün genel soundundan farklı olduğunu ve bunu özellikle istediğini belirtmiştin. Bu merak uyandıran şarkıyı en son dinleyeceğiz gibi gözüküyor?! 🙂 ve bu şarkının mixini Makine zamanlarından arkadaşın Ozan Ülke’nin yapması, sözkonusu videoda belirttiğin gibi şarkıyı daha anlamlı kılıyor olsa gerek?
Can Uzunallı: Ozan’ın (Ülke) bu şarkıya dahli, benim için gerçekten önemli. Hem tekrar bir şey paylaşmış olduk hem de, özellikle Makine sonrası yöneldiği müzik anlayışını düşündüğümde, bence onun için biçilmiş kaftandı. Sağ olsun, kabul etti ve yaptık. Evet, şimdiye kadar çıkan şarkılara göre çok farklı bir yerde duruyor. Şarkının anlattığı şey de gerçekten çok sevdiğim ve değer verdiğim birinden yola çıkarak, bu durumdaki herkese bir hatırlatma. Daha fazla bir şey demeyeyim. Bu şarkı, böyle olmalıydı. Her anlamda çok yakıştı ve çok iyi oldu.
Rockistasyonu.com: Bugüne dek özellikle pandemi sürecinde katıldığın canlı yayınlarda ekibinle ilgili, albüm kayıt süreciyle ilgili çok şey konuşuldu. Fakat bizim “Sonsuz Döngü” ile ilgili sormayı unuttuğumuz, senin belirtmek istediğin yeni gelişmeler var mı?
Can Uzunallı: Öncelikle, hazır yeri gelmişken benimle birlikte bu albümde yer alan, kendilerini tüm özenleriyle dahil eden, süreç içerisinde çok şey paylaştığımız arkadaşlarıma buradan da teşekkür etmek istiyorum. Onur Ağar (bas gitar & mix-mastering), Emre Ercan (davul), Fatih Gökyüzü (gitar). Hepinize çok teşekkürler. İlk kelimesinden son notasına kadar benim tasarladığım bir albüm, evet. Davuldaki her vuruştan bas gitardaki slidea kadar, evet. Ancak onlar dahil oldu ve kendi fikirleriyle geldiler. Ve bu fikirler, kattıkları kimlikleriyle şarkıları kısmen değiştirip daha da güçlü kıldı. Fatih, kayıt sürecinden sonra dahil olduğu için albümdeki gitarlar bana ait, evet ama ‘Bambaşka Düşler ( F32 )’de son nakarat öncesi leadi o çaldı. Ve daha bir sürü fikrimiz ve isteğimiz var. Ayrıca Efe’ye (Ercan) teşekkür etmem lazım. Tüm kapak görselleri ona ait. Aklımda canlanan şeyleri öyle güzel oluşturup yansıttı ki. Evren’e (Uysal) de Big Fat Mama’daki samimi yaklaşımı ve label bünyesinde oluşturduğu kaliteli ortam için teşekkürüm var, umarım çok daha fazlasını yaparız. Kısacası güzel bir ortam, güzel bir ekip. Sanırım bu projenin solo bir proje olmasına rağmen aslında bir grup ve ekip işi olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim.
Daha çok yeni bir merch girişimi var. Merak edenler linkten bakabilirler. Buranın etkileşimli olmasını istiyorum. Belki istenen bir tasarımla veya ürünle, bilemiyorum ancak şimdilik bu şekilde. http://shopier.com/CUMerch
Ayrıca albüm çıkışını, yeni bir şarkı ve buna çekilecek güçlü bir video ile yapmak istiyorum. Umarım uygun şartlar oluşur ve bu gerçekleşir.
Rockistasyonu.com: Konserlerin yavaş yavaş başladığını ve sahneye en yakışan vokallerden biri olduğunu göz önünde bulundurursak, ufukta elektrik veya akustik konser var mı?
Can Uzunallı: Bir müzisyen için sahne, tabii ki en önemli ve kendini hissettiği yerdir. Ya da benim için öyle. 🙂 Tabii ki canlı performansı paylaşmak için sabırsız bir hâlim var. O canlı soundu duymak, o tansiyon, o sinerji. Son zamanlarda kimi teklifler de geldi. Ancak şu an belirsizlik de mevcut. Kişi sayısının azalması demek, bilet fiyatının artması demek. Çoğu mekân da şu an bir şeyler deneyerek önünü görecek gibi. O sırada da ya mekânların kendi cover grupları ya da ana akım isimler ile bu süreç gerçekleşecek diye düşünüyorum. Ayrıca şöyle bir kaygım da mevcut, tam turizm sezonunda böyle bir “normalleşme”ye gidildiği için, vakalar arttığı gibi ilk sıkıntıyı yine mekânlar ve müzisyenler yaşayabilir. Çünkü sandığımdan da yalnızmışız. Umarım yanılırım.